• Výchova k ľudským právam

        •  

           Plán práce Ľudských práv 2023/2024 pre 1. stupeň 

          LP_plan_1._stupen_2023_2024.docx

          Plán práce Ľudských práv 2023/2024 pre 2. stupeň

          Plan_prace_LP(1).docx  

          Vyhodnotenie aktivít k ĽP 2022/2023 pre 1. stupeň

          Vyhodnotenie_aktivit_k_LP__2022_2023_1._stupen.docx 

          Hodnotiaca správa výchovy k ĽP 2022/2023 pre 2. stupeň

          Hodnotiaca_sprava_vychovy_k_LP_2._stupen.docx

           

           

          Hodnotiaca správa výchovy k ľudským právam

          za školský rok 2021/2022

          Na druhom stupni sme postupovali podľa vypracovaného plánu práce koordinátora pre ľudské práva, jednotlivé aktivity boli zverejnené na webovej stránke školy.

          Hlavné metódy a formy práce sme zamerali na:

          -nástenky a výstavky,

          -akcie organizované koordinátorom ľudských práv,

          -aktivity zamerané na prosociálne správanie,

          -monitorovanie správania žiakov a dodržiavanie práv.

           V školskom roku 2021/22  sa konali tieto aktivity:

          September:

          • obnova nástenky ľudských práv
          • zhotovenie trvalej nástenky s kontaktom na linku detskej istoty

           Október:

          • tematický deň: „Afganistan – čierne miesto na mape sveta“
          • zhotovenie nástenky na tému Afganistan
          • Blokové vyučovanie prepojením  slovenského jazyka, geografie, dejepisu, občianskej náuky, náboženskej výchovy a výtvarnej výchovy pomohlo žiakom získať informácie, poznatky a zručností o živote a masívnom porušovaní ĽP v Afganistane.

          Poznávanie  Afganistanu sa realizovalo aktivitami cez geografické znalosti ( poloha, povrch, poľnohospodárstvo, priemysel), cez kultúru, hudbu ( hudobné nástroje),  odev, školstvo, šport, Taliban a porušovanie ženských práv.

          Vypracovanie pracovných listov, prezentácia o základných informáciách  v PowerPoint, či čítanie príbehu s porozumením, to všetko  pomohlo žiakom 2. stupňa priblížiť život v tejto krásnej, no  politickými nepokojmi skúšanej krajine. 

          • Výstup z blokového vyučovania žiaci prezentovali výtvarným prevedením a veríme, že zážitkové učenie im zanechá dlhodobé vedomosti o živote v Afganistane.

           December:

           Rozhlasová relácia – 12. december – Deň ľudských právFebruár:

          • Zhotovenie nástenky na tému „Mier“ –  zabezpečuje právo na život - najzákladnejšie ľudské právo

          Marec:

          • Rozhlasová relácia ku dňu zápasu za ľudské práva – 25. marec

          Máj.

          • Olympiáda ľudských práv
          • Tohtoročná olympiáda ľudských práv bola zameraná na základné zásady ľudskosti pod mottom: „Nerob druhému to, čo nechceš, aby robil tebe.“ 

          Ľudská dôstojnosť, sloboda, demokracia, rovnosť, právny štát a ľudské práva sú dnes dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Základom našej spoločnosti je ich rešpektovanie. Toto sú naše hodnoty, ktorých dodržiavanie musí byť samozrejmosťou v jednotlivosti aj vo vzájomnom súlade a určujú ľudský kompas ľudskosti tak, aby nezablúdil nikto z nás.

          -zhotovenie nástenky z výstupov tried druhého stupňa

          Huncovce 06. 06. 2022

                                                                                                    Ing. Eva Demková

                                                                                                    Koordinátorka ĽP

          Plán práce  výchovy k ľudským právam

          šk.rok 2021/2022 pre 2. stupeň

          Ciele a úlohy  výchovy k ĽP v školskom roku 2021/2022

          Aktivity k ľudským právam budú zamerané  na rozvoj kritického myslenia vo vzťahu k demokratickému občianstvu a k ľudským právam. Dôraz budeme klásť na odporúčané priority hodnotovej výchovy:

           ·       vytvárať otvorenú, demokratickú, participujúcu klímu školy,

           ·       podporovať formovanie všeľudských ľudsko-právnych hodnôt a kompetencií,

           ·   rozvíjať a prehlbovať etické hodnoty vo výchove a vzdelávaní, formovať   osobnostné kompetencie žiakov  zohľadnením všetkých aspektov štyroch dimenzií – hodnoty, postoje, schopnosti, poznanie a kritické porozumenie,

          ·        dodržiavať etické správanie a rešpektovať duševné vlastníctvo, implementovať témy eliminujúce plagiátorstvo a iné korupčné správanie,

          • venovať zvýšenú pozornosť osvete, výchove a vzdelávaniu v oblasti rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí mužov a žien smerujúcim k nulovej tolerancii voči diskriminácii a páchaniu násilia na ženách a dievčatách.

          Použité metódy: Výučba riešením problémov, brainstorming, zážitkové metódy, aktivity zamerané na riešenie konfliktov a prosociálne správanie žiakov, práca s internetom, s aktuálnym mediálnym obsahom, nástenky a výstavy žiackych prác.

          Hlavné formy práce: Rozhovor, beseda, diskusia; skupinová práca; exkurzie, prezentácie, práca  s internetom.

          Odporúčané metodické materiály:

          https://skolyktoremeniasvet.sk/o-programe/metodika/., www.statpedu.sk/sk/metodicky-portal/metodicke-podnety, https://www.statpedu.sk/sk/publikacna-cinnost/odborne-informacie/referencnyramec-kompetencii-demokraticku-kulturu/,

          https://www.statpedu.sk/files/articles/nove_dokumenty/metodiky/korupcia_nametyna-vyucovanie_dolozka.pdf,

          https://osf.sk/vychova-k-obcianstvu-podporademokratickeho-prostredia-na-skolach-otvorene-skoly/,

          https://www.generacia30.sk/edumapa/tag/socialne-a-obcianske-kompetencie-ziaka.

           

          Časový harmonogram :

               Ciele výchovy k ĽP sa budú realizovať priebežne podľa plánov formou triednych podujatí a to aktivitami v mesiacoch október, december, február, marec a v mesiaci máj vyvrcholia olympiádou ľudských práv.

          . Výstupom môžu byť pracovné listy, previerky, testy čitateľskej gramotnosti, výtvarné práce. Plán práce je otvorený a bude reagovať na aktuálne potreby a podnety zo strany  žiakov, rodičov i vyučujúcich.

          Mesačné plány výchovy k ĽP:

          September:

          • Aktualizácia nástenky ľudských práv

          Október 2021:

          • „Afganistan – čierne miesto na mape sveta“ – tematický deň

           

          December 2021:

          • 10.december -  Deň ľudských práv

           

          Február 2022:

           

          • Aktualizácia nástenky

           

          Marec 2022:

          • 25.marec -  Deň zápasu za ľudské práva

          Zodpovedný: koordinátor ĽP

          Máj 2022:

          Olympiáda ľudských práv

          Zodpovedný: triedny učiteľ

          Huncovce  17.9.2021                                                             Ing. Eva Demková

           

          Vyhodnotenie aktivít k právam detí na I. stupni ZŠ

           šk. roku 2020/2021

               Cieľom aktivít bolo informovať deti o základných dokumentoch týkajúcich sa práv detí, o uplatňovaní či porušovaní ich práv, a umožniť im, aby si vytvorili na danú tému vlastný názor a osvojili si primerané postoje a správanie.

           

          Aktivity boli zamerané na:

          • oboznámenie detí s obsahom najdôležitejších dokumentov týkajúcich sa ľudských práv a práv detí: Všeobecná deklarácia ľudských práv, Európsky dohovor o ochrane základných práv a slobôd, Deklarácia práv dieťaťa, Dohovor o právach dieťaťa
          • pochopenie filozofie týchto dôležitých dokumentov vo vzťahu k uplatňovaniu práv detí
          • uvedomenie prepojenia práv a povinností
          • citlivé vnímanie porušovania práv detí
          • analýzu problémových situácií a hľadanie najlepších riešení
          • formovanie pocitu zodpovednosti
          • počúvanie iných, schopnosť spolupracovať, schopnosť komunikovať, schopnosť riešiť problémy a hodnotiť daný stav
          • uvedomenie dôležitosti ľudských práv, ľudskej dôstojnosti, nutnosť rešpektovať práva

                    Metódy vyučovania ľudských práv a práv detí prebiehali formou:

          • Didaktických hier, rozhovorov v malých skupinách i s celým kolektívom detí v triede,
          • besedy,
          •  prezentácií,
          • fotografií a obrázkov,
          • zážitkového učenia,
          • nástenky a výstavky.

           

               V šk. r. 2020/2021 boli zrealizované tieto aktivity:

           

               V októbri 2020 sa uskutočnila prvá aktivita s názvom  Najdôležitejšie právo.

               Cieľom aktivity bolo pomôcť deťom hravou formou priblížiť text Dohovoru o právach dieťaťa. Pomôcť im objasniť si, ktoré otázky týkajúce sa práv dieťaťa sú pre nich najdôležitejšie. Ktoré otázky ich najviac trápia a na ktoré nachádzajú najťažšie odpoveď.

           

            Druhá aktivita  sa uskutočnila 09.12.2020.  Aktivita mala názov „Čo chcem a čo potrebujem“.

               Cieľom aktivity bolo pomôcť deťom rozlišovať medzi želaniami a potrebami, teda rozlišovať medzi tým, čo chcú, a tým čo potrebujú a na čo majú právo. Pomôcť im uvedomiť si, že základné potreby sa môžu považovať za práva. Že nie všetko, čo chcú, čo si želajú, že majú na to aj právo.

           

               16.02.2021 sa uskutočnila tretia aktivita k právam dieťaťa, ktorá mala názov „Práva a zodpovednosti“.

               Cieľom aktivity bolo uvedomiť si, že ku každému právu existuje príslušná zodpovednosť. Poznanie rovnováhy našich práv so zodpovednosťou rešpektovať práva druhých.

           

              Štvrtá aktivita k právam dieťaťa sa uskutočnila 12.05.2021. Aktivita mala názov „Konflikt práv“

               Cieľom aktivity bolo oboznámiť deti s tým, že práva rôznych jednotlivcov sa môžu dostať do konfliktu. Povzbudiť ich v snahe pochopiť, prečo ku konfliktom práv došlo a hľadať alternatívne spôsoby riešenia problémov.

              

          Spracovala: Mgr. Jana Šperková

          V Huncovciach 21.06.2021

           

          Hodnotiaca správa výchovy k ľudským právam

          za druhý polrok 2020/2021

          pre II. stupeň

           

          V druhom polroku sa pokračovalo v dištančnom vzdelávaní žiakov, preto naše aktivity boli zamerané nasledovne:

          Február 2021:

          • Pracovný list „Deň obetí zločinu“ – žiaci 9.A,8.A

          Marec 2021:

          • Tvorba posteru „Deň boja za ľudské práva“ – žiačky V.C
          •  zverejnenie referátu o ľudských právach na web stránke školy.

          Apríl 2021:

          • Zapojenie sa do výtvarnej súťaže s témou  „Spolu dokážeme veľké veci“ s výtvarnou prácou žiačok V.C – „Spoločne ťa ochránime“

          Jún 2021:

          Vyvrcholením aktivít ĽP bola opäť v mesiaci jún olympiáda ľudských práv, ktorá prebiehala v jednotlivých triedach druhého stupňa formou blokového vyučovania. Téma ľudských práv bola rozdelená na dve časti. V   bežných triedach sa žiaci venovali výročnému dňu Amnesty International. V špeciálnych triedach a bežných triedach piateho ročníka sa žiaci  oboznámili prostredníctvom prezentácií s ľudskými právami. Výstupmi boli pracovné listy žiakov a krásne výtvarné práce, z ktorých sme vytvorili leporelo zverejnené v interiéroch školy na prízemí.

          Huncovce 18.06.2021                                  Koordinátor ĽP:   Ing. Eva Demková

           

          Hodnotiaca správa výchovy k ľudským právam

          za prvý polrok 2020/2021

          pre 2. stupeň

           

          Plánovanie problematiky ľudských práv sme zakomponovali do pedagogickej dokumentácie:

          • školského vzdelávacieho programu,
          • plánu práce školy,
          • plánu koordinátora prevencie drogových závislostí a iných sociálnopatologických javov,
          • školského poriadku

           

          Nakoľko na druhom stupni počas prvého polroka prebiehala vo väčšine dištančná výučba, žiaci vypracovávali aj  pracovné listy zamerané na ľudské práva.

           

          V prvom polroku sa konali tieto aktivity:

          • Obnova nástenky ľudských práv: Všetci sme si rovní – na všetkých svieti iba jedno Slnko rovnako, Bojujme spoločne za ľudské práva, Právo na život

           

          • Téma mesiaca október: Právo na život – výtvarné práce v ŠT 5.C, 8.B,

           - zhotovenie dotazníka pre žiakov 8. a 9. ročníka

                      - Pracovné listy boli zamerané na témy:

                   1. Porušovanie ľudských práv voči židovskej menšine -  Krištáľová       noc – žiaci V. C

                   2. Právo na vzdelanie – žiaci 7.B, 8.B

                

          Huncovce 27.1.2021                   Vypracovala:   Ing. Eva Demková

           

           

          Plán práce  výchovy k ľudským právam

          v školskom roku 2020/2021

          pre 1. stupeň

          Práva dieťaťa – Plán aktivít na školský rok 2020/2021

           

          Cieľ:

          Kognitívny – osvojiť si základné poznatky o právach dieťaťa, pochopiť filozofiu práv dieťaťa, uvedomiť si dialektiku práv a zodpovednosti, chápať svoje práva a rešpektovať práva iných, vedieť, že nemajú právo na všetko, čo chcú, že práva im garantuje zákon, navrhujú spôsoby riešenia problémov.

          Afektívny – deti sa vedia vcítiť do položenia iných detí, sú tolerantné k iným, rešpektujú názory iných, vedia byť solidárne a nápomocné, sú zodpovedné za seba a svet, v ktorom žijú, podieľajú sa na riešení problémov.

          Psychomotorické ciele – deti sa vedia orientovať v pramenných materiáloch, vedia pracovať s medzinárodnými dokumentmi, sú schopné spracovať informácie z rôznych zdrojov, vedia analyzovať problém z textu alebo obrázka, sú schopné hľadať spôsoby riešenia problémov, vedia spolupracovať s ostatnými v činnostných aktivitách, utvárajú si návyky angažovať sa za veci, ktoré sa ich týkajú, vedia čeliť prejavom intolerancie zapojením sa do konkrétnych aktivít.

           

          Práva dieťaťa – Aktivita pre žiakov 1. stupňa ZŠ

          Termín: 07. 10. 2020 

           Zodp.: pg. zamestnanci 1. stupňa

          Aktivita č. 1

          Názov: Najdôležitejšie právo

          Cieľ:      Pomôcť deťom hravou formou priblížiť text Dohovoru o právach dieťaťa. Pomôcť im objasniť si, ktoré otázky týkajúce sa práv dieťaťa sú pre nich najdôležitejšie. Ktoré otázky ich najviac trápia a na ktoré nachádzajú najťažšie odpoveď.

          Pomôcky:

          Čisté hárky A 3, skrátené verzie textu Dohovoru o právach dieťaťa (nie obojstranne prefotené, pretože sa z nich budú vystrihovať jednotlivé články), nožnice, lepidlo.

          Postup:

          Deti rozdelíme do 3-4 členných skupín. Do každej skupiny dáme skrátenú verziu Dohovoru o právach dieťaťa, čistý hárok A 3, lepidlo a nožnice. Oboznámime účastníkov, že každá skupina vyberie z „Dohovoru“ 9 článkov, ktoré sú podľa nich najdôležitejšie práva dieťaťa a pre nich najbližšie práva. Následne ich vystrihnú. Keď bude mať každá skupina vystrihnutých 9 článkov, požiadame ich, aby vytvorili „diamantový vzorec“ podľa nasledovného systému (vhodné je schému vyvesiť na stenu, prípadne na tabuľu):

           

                                   1                                                               najdôležitejšie právo (článok)

                        2                       2                                                 veľmi dôležité právo (článok)

          3                      3                          3                                   stredne dôležité právo (článok)

                       4                       4                                                 menej dôležité právo (článok)

                                  5                                                               najmenej dôležité právo (článok)

           

               Každá skupina na čistý hárok umiestni a nalepí nimi vystrihnutých 9 práv (článkov) podľa schémy – postupne od najdôležitejšieho práva až po posledné najmenej dôležité.

           Právo ktoré je pre danú skupinu najdôležitejšie, výtvarne zobrazí na  výkres.

          Záver:   

               Zástupcovia jednotlivých skupín postupne vystúpia a oboznámia ostatných s výsledkom poradia a hodnotenia. Deti spoznajú aké sú ich priority. Je vhodné v diskusii pripomenúť, že správna odpoveď neexistuje. Napokon aj výsledky práce jednotlivých skupín budú rozdielne. Poradie práv (článkov) totiž v rôznom čase a v rôznom (spoločenskom, či geopolitickom) priestore budú zaberať rôzne miesto.

           

          Práva dieťaťa – Aktivita pre žiakov 1. stupňa ZŠ

          Termín: 09.12.2020

          Zodp.: pg. zamestnanci 1. stupňa

          Aktivita č. 2

          Názov: Čo chcem a čo potrebujem

          Cieľ:     Pomôcť deťom rozlišovať medzi želaniami a potrebami, teda rozlišovať medzi tým, čo chcú, a tým čo potrebujú a na čo majú právo. Pomôcť im uvedomiť si že základné potreby sa môžu považovať za práva. Že nie všetko, čo chcú, čo si želajú, že majú na to aj právo.

          Pomôcky:

          Sady kartičiek želaní a potrieb pre každú dvojicu účastníkov (napr. čistá voda, výživná strava, vlastná izba, moderné oblečenie, vzdelanie, turistika, vlastný počítač, moderné auto, zdravé životné prostredie a pod.). Text skrátenej verzie Dohovoru o právach dieťaťa.

          Postup:

               Žiakov rozdelíme do dvojíc a rozdáme každej dvojici sadu kartičiek želaní a potrieb, ktoré sú rozstrihané na jednotlivé karty. Dvojice vyzveme, aby si pozorne prečítali kartičky a pokúsili sa ich rozdeliť tak, aby jeden z dvojice mal kartičky, ktoré vyjadrujú to, čo chcem, ale nemám na to právo a druhý hráč bude mať kartičky, ktoré zodpovedajú na otázku čo potrebujem a mám na to právo.

          Záver:

               Dvojice oznámia výsledky svojho rozhodnutia. Zistíme, či sú výsledky rozdielne a aké boli prístupy detí v jednotlivých dvojiciach, ktoré kartičky boli na zozname želaní a ktoré na zozname potrieb. V čom sa nevedeli so svojim partnerom v dvojici zhodnúť? Prečo sú želania a potreby jednotlivých ľudí rôzne a prečo nie? Správne rozhodnutia zdôvodní učiteľ s využitím konkrétnych článkov z Dohovoru o právach dieťaťa, prípadne u starších žiakov môžu toto zdôvodnenie urobiť sami na základe skrátenej verzie Dohovoru o právach dieťaťa, ktorú rozdáme do každej dvojice. Po skončení diskusie môžeme urobiť ďalší krok: požiadame deti, aby napísali na čistý lístok jeden príklad na otázku „čo chcem“ a na druhú stranu lístku jeden príklad na otázku „čo potrebujem“ a nenašli ich na kartičkách, ktoré dostali.

               To, čo žiaci napísali môžu aj nakresliť.

                V závere deti prečítajú svoje návrhy, pričom okolo najzaujímavejších z nich povedieme diskusiu.

           

          Práva dieťaťa – Aktivita pre žiakov  1. stupňa  ZŠ

          Aktivita č. 3

          Termín: 10. O2. 2021

          Zodp.: pg. zamestnanci 1. stupňa

          Názov: Práva a zodpovednosti

          Cieľ:     Uvedomiť si, že ku každému právu existuje príslušná zodpovednosť. Poznanie rovnováhy našich práv so zodpovednosťou rešpektovať práva druhých.

          Postup:

          1.  Na úvod vysvetlíme, že ku každému právu patrí zodpovednosť, že dodržiavanie našich práv závisí od našej zodpovednosti rešpektovať práva druhých. Napr. právo slobodného vyjadrovania obmedzuje naša zodpovednosť nehovoriť nepravdivé veci, ktoré niekoho iného ponižujú, urážajú, poškodzujú dobré meno a právo na dôstojnosť. Preto práva môžeme využívať zvyčajne len v určitých medziach. Často sa práva a zodpovednosti rôznych ľudí dostávajú do konfliktu.

          2. Požiadame žiakov, aby každý do svojho zošita pod seba napísal 5 dôležitých práv, ktoré by podľa neho mal mať doma. Potom zadáme úlohu, aby nižšie napísal pod seba 5 dôležitých práv, ktoré si myslí, že by mal mať v škole. Potom deti vytvoria dvojice, v nich si vymenia  zošity a partner vo dvojici napíše (pripíše) do zošita spolužiaka k jednotlivým právam zodpovednosť. Na záver aktivity každá dvojica prezentuje triede po dve práva a ich príslušné zodpovednosti.

               Dôležité práva, ktoré by mali byť v škole, môžu žiaci aj výtvarne stvárniť.

           3. Záver:

               Výsledky jednotlivých prezentácií učiteľ zapíše na tabuľu. V diskusii sa deti vyjadrujú, či bolo ľahké alebo ťažké vymyslieť ku každému právu adekvátnu zodpovednosť.

          4. Učiteľ môže zvoliť aj iný postup. Úvodnú informáciu rozvedie až po aktivite, v diskusii.

           

          Práva dieťaťa – Aktivita pre žiakov  1. stupňa  ZŠ

          Aktivita č. 4

          Termín: 12. O5. 2021

          Zodp.: pg. zamestnanci 1. stupňa

          Názov: Konflikt práv

          Cieľ:     Poukázať deťom fakt, že práva rôznych jednotlivcov sa môžu dostať do konfliktu. Povzbudiť ich v snahe pochopiť, prečo ku konfliktom práv došlo a hľadať alternatívne spôsoby riešenia problémov.

          Pomôcky:

          Vytlačené príbehy situácií, v ktorých došlo ku konfliktu práv, skrátená verzia textu „Dohovoru o právach dieťaťa“.

          Postup:

          1.  Vysvetlíme deťom, že niekedy sa práva jedného človeka rozchádzajú s právami druhého,  dokonca, že sa ľudia ocitnú v situácii, v ktorej sa ich práva dostanú do priameho, ostrého konfliktu. Pre ilustráciu môžeme uviesť konkrétne príklady zo života.

          2. Deti v triede rozdelíme do štvoríc. Do každej skupiny dáme príbeh (vybraný z pracovného listu, pričom berieme do úvahy vek detí.).

          3. Necháme čas na preštudovanie konfliktnej situácie a na uvažovanie nad otázkami: Ako došlo ku konfliktu? Prečo nastal? Ako sa jednotlivé osoby cítili? Bol záver šťastný? Ako sa mohlo konfliktu predísť? Ako sa to mohlo inak skončiť? Aké práva a kým boli v príbehu ignorované? Akými rôznymi spôsobmi by sa dal konflikt riešiť? Ktoré z navrhovaných riešení je podľa nich najlepšie?

          4. Ak je čas dáme do každej skupiny ešte jeden príbeh na posúdenie.

          5. Záver:

          Diskusia sa vedie k jednotlivým situáciám a právam v nich porušeným. Deti vyjadrujú svoje návrhy riešenia konfliktov.

          6. Návrh:

               Menšie deti môžeme požiadať, aby situáciu zahrali. V bode konfliktu hru zastavíme. Triedu požiadame o návrhy, čo by mohlo nasledovať. „Herci“ si potom jeden z návrhov vyberú a hranie rolí dokončia. Deti je vhodné nasmerovať k pokojnému spôsobu vyriešenia konfliktu.

          7. Túto aktivitu je možne použiť aj na riešenie konfliktných situácii, ktoré sa vyskytnú v škole, triede.

          Situácia 1:

                Alenka a Matúš boli veľmi šťastní, lebo obaja dostali od rodičov pekné darčeky. Matúš dostal bubon a mal z neho takú radosť, že hneď začal na ňom bubnovať. Alenka bola tiež šťastná, pretože dostala píšťalku. Aj ona na nej začala hneď pískať. Najprv boli obaja veľmi spokojní, pretože dostali darčeky a mohli obaja hrať súčasne. Po chvíli zistili, že ak hrajú obaja naraz nedokážu sa sústrediť. Alenka prestala hrať a požiadala Matúša, či by neprestal a nechal hrať ju. Matúš povedal, že jemu to neprekáža, keď ona hrá a nechcel prestať hrať. Alenka bola nazlostená a začala hrať ešte hlasnejšie. Začali sa pretekať a keďže robili veľký hluk, vošli do izby rodičia.

          a) Ako došlo ku konfliktu?

          b) Dalo sa konfliktu predísť?

          c) Koho práva nerešpektovali Matúš a Alenka?

                                                  Spracovala: Mgr. Jana Šperková

                                                                                       Dňa: 12.09.2020

           

          Plán práce  výchovy k ľudským právam

          v školskom roku 2020/2021

          pre 2. stupeň

           

          Ciele a úlohy  výchovy k ĽP v školskom roku 2020/2021

          Výchovu a vzdelávanie k ľudským právam definujeme ako proces výchovy, pokus o rozšírenie informovanosti, zameraný na vytváranie všeobecnej kultúry, spomínajúcej ľudské práva prostredníctvom vštepovania vedomostí a zručností, ako aj formovania postojov.

          Hlavné úlohy a ciele koordinátora:

          · Podporovať diskusiu o aktuálnych problémoch spoločnosti (najmä extrémizmus, imigrácia, vplyv médií a osobitne sociálnych médií na vytváranie postojov, korupcia a klientelizmus) a tým rozvíjať kritické myslenie a občianske kompetencie s dôrazom na budovanie osobnostných postojov a hodnôt v duchu humanizmu, tolerancie a demokracie,

          · Informovanie žiakov o príslušných ustanoveniach  Dohovoru o právach dieťaťa,

          · Oboznamovať žiakov s ich právami a povinnosťami v zmysle Dohovoru o právach dieťaťa s využívaním aktivizujúcich metód,

          · Zapájať sa do Olympiády ľudských práv,

          · Zapájať deti a žiakov do aktivít v oblasti výchovy k ľudským právam organizovaním besied, súťaží, stretnutí, tematických výstav, návštev divadelných predstavení s tematikou ľudských práv,

          · Monitorovať, koordinovať, metodicky usmerňovať výchovu pre ľudské práva na škole,

           · Prostredníctvom chápajúceho a kritického spôsobu štúdia jednotlivých kultúr napomôcť žiakom porozumieť iným kultúram,

           · Poskytnúť žiakom informácie o ľudskoprávnych a advokátskych organizáciách a mimovládnych neziskových organizáciách pôsobiacich v tejto oblasti,

          · Spolupracovať s vedením školy a triednymi učiteľmi,

          · Šíriť myšlienky tolerancie, akceptácie, odlišností a zlepšenia postojov voči znevýhodneným skupinám obyvateľstva,

          Použité metódy: Výučba riešením problémov, brainstorming, zážitkové metódy, aktivity zamerané na riešenie konfliktov a prosociálne správanie žiakov, práca s internetom, s aktuálnym mediálnym obsahom, nástenky a výstavy žiackych prác.

          Hlavné formy práce: Rozhovor, beseda, diskusia; skupinová práca; exkurzie, prezentácie, práca  s internetom.

          Časový harmonogram :

               Ciele výchovy k ĽP sa budú realizovať priebežne podľa plánov formou triednych podujatí a to aktivitami v mesiacoch november, december, február, marec a v mesiaci máj vyvrcholia olympiádou ľudských práv.

          . Výstupom môžu byť pracovné listy, previerky, testy čitateľskej gramotnosti, výtvarné práce. Plán práce je otvorený a bude reagovať na aktuálne potreby a podnety zo strany  žiakov, rodičov i vyučujúcich.

           

          Mesačné plány výchovy k ĽP:

           

          Október 2020:

          • Aktualizácia nástenky k ľudským právam

           

          November 2020:

          17. november - Deň boja za slobodu a demokraciu - v rámci hodín DEJ a

          krátky rozhlasový vstup

           

          December 2020:

          • 3. 12. -  Medzinárodný deň postihnutých
          • 10.12. -  Deň ľudských práv

           

           

          Február 2021:

          • Organizácia online petície na podporu väzňov svedomia, ktorú organizuje Amnesty International - žiaci si dobrovoľne vyberú jeden z prípadov porušenia základných ĽP a vyplnia krátky online formulár, ktorý vyjadruje podporu nespravodlivo väznenému. Bližšie info: http://pripady.amnesty.sk/
          • 22.02. - Európsky deň obetí zločinu

           

          Marec 2021:

          • Postavenie žien v spoločnosti: Analýza oceňovaného dokumentárneho filmu Sovietsky príbeh - rozbor základných ľudských práv v súvislosti s dátumom 25.3.2020 Deň zápasu za ľudské práva.

          Zodpovedný: koordinátor ĽP

           

          Máj 2021:

          Olympiáda ľudských práv

          Zodpovedný: triedny učiteľ

           

          Huncovce  14.9.2020                                                             Ing. Eva Demková

           

           

          Hodnotiaca správa výchovy k ľudským právam

          za druhý polrok 2019/2020

           

          Aktivity k ľudským právam sa realizovali aj v druhom polroku napriek mimoriadnej situácii spôsobenej pandémiou COVID 19 a boli nasledovné:

          FEBRUÁR:

          • zadanie testov zameraných na čitateľskú gramotnosť v 8.A a 9.A triede s témou ľudských práv, ktoré zrealizovala p. učiteľka Zummerová

           

          MAREC:

          • relácia v školskom rozhlase „Európsky deň obetí zločinu“ a kontakt na pomoc obetiam násilia na nástenke ĽP

          APRÍL:

          • zadanie testov zameraných na čitateľskú gramotnosť s témou ľudských práv ako súčasť distančného vzdelávania v 7.A a 5.A triede

          MÁJ:

          • Zhotovenie komiksu „Desatoro rád zodpovedného používania internetu pre rodičov“, ktorý je umiestnený vo vstupnej hale školy a má upozorniť rodičov na spoluprácu s deťmi týkajúcu sa používania internetu za podmienok neporušenia detských práv.

          JÚN:

          • Olympiáda ľudských práv, ktorá bola pripravená pre piaty ročník  žiakov, ktorí nastúpili do školy začiatkom júna.

          Olympiádu zrealizovala pani učiteľka Kontrošová.

          Počas celého školského roku sme sa s témou ľudských práv zaoberali v rámci tried, školy, oslovením rodičov a mimoškolských organizácií.

          Všetky aktivity boli navrhnuté a vyhodnotené koordinátorkou ľudských práv.

           

          Huncovce 22. 06 2020

                                                              Koordinátorka ĽP  Ing. Eva Demková

                                            

           

          Školský rok 2017/2018

          Plán práce  výchovy k ľudským právam v školskom roku 2017/2018 pre 2. stupeň

           

          Huncovce  14.9.2017                                                              Ing. Eva Demková

          Ciele a úlohy  výchovy k ĽP v školskom roku 2017/2018

           

          1. Motivovať žiakov a viesť ich k záujmu o problematiku ĽP, k aktívnemu osvojovaniu si základných pojmov, vedomostí, zručností a návykov v súlade s Národným plánom výchovy k ĽP.
          2. Motivovať a viesť žiakov  k aktívnej účasti na živote v demokratickej a občianskej spoločnosti, viesť ich k aktívnemu zapájaniu sa a organizovaniu činností a aktivít školy.
          3. Formovať postoje na podporu ľudskej dôstojnosti, humanizmu a tolerancie.
          4. Rozvíjať postoje a hodnoty globálnej solidarity, tolerancie a povedomia hodnoty a ochrany človeka, života, životného prostredia.
          5. Viesť žiakov k otvorenému vyjadreniu nesúhlasu s porušovaním ĽP v akejkoľvek podobe.
          6. Vytvárať priaznivé multikultúrne prostredie.
          7. Zvýšiť informovanosť žiakov v problematike ĽP a ich ochrany, zvyšovať osobnú zodpovednosť žiakov za vlastné správanie.
          8. Využívať manuál KOMPAS.
          9. Priebežne hodnotiť sociálnu klímu v triedach a vytvárať podmienky, ktoré podporujú pocit bezpečia a motivujú k učeniu.
          10. V zmysle Dohovoru o právach dieťaťa priebežne monitorovať správanie žiakov, v prípade podozrenia na porušovanie bezodkladne zabezpečiť ich aktívnu ochranu.

           

          Realizácia cieľov:

           

               Ciele výchovy k ĽP sa budú realizovať priebežne podľa plánov formou triednych podujatí a to štyrmi aktivitami v mesiacoch november, december, február, marec a v mesiaci máj vyvrcholia olympiádou ľudských práv.

          Okrem základných informácií k ľudským právam sa môžu triedni učitelia zamerať na doporučené témy, ktoré majú výročie v danom mesiaci.

          Aktivity môžu prebiehať formou besied, rozhovorov, prezentácií, zážitkového učenia, práce s internetom.

          Výstupom môžu byť pracovné listy, previerky, testy čitateľskej gramotnosti, výtvarné práce.

          Na konci mesiaca odovzdá triedny učiteľ koordinátorovi ľudských práv vyplnené tlačivo o realizovanej aktivite.

           

          Plán práce je otvorený a bude reagovať na aktuálne potreby a podnety zo strany  žiakov, rodičov i vyučujúcich.

           

          Mesačné plány výchovy k ĽP:

           

          November 2017:

           

          • 9.11. – Svetový deň slobody, Medzinárodný deň proti fašizmu a antisemitizmu
          • 25.11. – Svetový deň odstránenia násilia voči ženám

              

           

          December 2017:

           

          • 10.12. – Deň ľudských práv
          • 18.12. – Deň migrantov
          • 20.12. – Medzinárodný deň ľudskej solidarity

           

           

          Február 2018:

           

          • 20.02 – Svetový deň sociálnej spravodlivosti
          • 22.02. – Európsky deň obetí zločinu

           

           

          Marec 2018:

           

          • 21.03. – Medzinárodný deň boja proti rasovej diskriminácii
          • 25.03. - Deň zápasu za ľudské práva

           

           

          Máj 2018:

           

          Olympiáda ľudských práv

           

          Zodpovední: triedni učitelia

           

           

          Školský rok 2016/2017

           

          Hodnotiaca správa výchovy k ľudským právam za školský rok 2016/2017

           

                    Cieľom výchovy k ľudským právam v školách je osvojiť si vedomosti, zručnosti a postoje, ktoré sú dôležité pre posilňovanie ľudskej dôstojnosti, informovanej a nezávislej participácie na vývoji demokratickej spoločnosti, v súlade s hodnotami, ako sú ľudské práva, rovnosť, pluralita a spravodlivosť.

          Vyučovací proces v školách má rešpektovať vývojové charakteristiky žiakov, prispievať k ich rozvoju ako nezávislej a zodpovednej osobnosti, ktorá bude budovať svoje názory a vzťahy na princípoch dôstojnosti a nedotknuteľnosti indivídua. Vo výchove a vzdelávaní k ľudským právam v základných školách je potrebné vymedziť základné pojmy a zručnosti, ktoré by si mal žiak osvojiť až po úroveň aplikácie prostredníctvom interaktívneho, participatívneho, zážitkového učenia. Účelom dosiahnutia cieľov výchovy k ľudským právam je, aby žiaci rozumeli najdôležitejším pojmom v tejto oblasti a osvojili si ich ako hodnoty, ktoré budú usmerňovať ich správanie.

                    Výchovu k ľudským právam v triede a škole je potrebné usmerňovať tak, aby sa stala

          integrálnou súčasťou celoživotného procesu podpory a ochrany ľudských práv, aby podporila

          hodnotu človeka ako ľudského jedinca a rozvoj medziľudských vzťahov v demokratickej

          občianskej spoločnosti.

          Plánovanie tejto problematiky sme zakomponovali do celej pedagogickej dokumentácie:

          • plánu práce školy,
          • plánov metodických orgánov,
          • plánu výchovného poradcu,
          • plánu koordinátora prevencie drogových závislostí a iných sociálnopatologických javov,
          • školského poriadku,
          • tematických výchovno-vzdelávacích plánov,
          • plánov triedneho učiteľa.

          Na druhom stupni sme postupovali podľa vypracovaného plánu práce koordinátora pre ľudské práva, jednotlivé aktivity boli zverejnené na webovej stránke školy

          Obsahom  práce bolo sústrediť sa na jednotlivých stupňoch vzdelávania na osvojenie všeobecných poznatkov a vedomostí veku primeranou formou od intuitívneho a zážitkového

          osvojenia až po kognitívne poznatky a vedomosti a naopak, od pochopenia pojmov – poznatkov, po zručnosti a ich aplikácie do každodenného života.

           

          Hlavné metódy a formy práce sme zamerali na:

          -rozhovory, besedy, zážitkové metódy,

          -práca s internetom,

          -nástenky a výstavky,

          -akcie organizované školou,

          -aktivity zamerané na prosociálne správanie,

          -monitorovanie správania žiakov a dodržiavanie práv.

          Učitelia  viedli žiakov k pochopeniu podstaty takých abstraktných pojmov, ako sú sloboda, tolerancia, čestnosť a pravda. Predsudky sú často dôvodom na upieranie ľudských práv niektorým žiakom. Učitelia si všímali, či sa žiaci medzi sebou nenazývali opovržlivými prezývkami,  hanlivo nepomenúvali spolužiakov iných etnických skupín a v prípade, že k takýmto situáciám došlo, okamžite ich riešili. Triednické hodiny boli  dôležitým  krokom pri ovplyvňovaní atmosféry školy v prospech ľudských práv.

          Vyvrcholením činností zameraných na ľudské práva bola „Olympiáda ľudských práv“, ktorá prebiehala v každej triede 2. stupňa formou prezentácií, testov a zážitkovým učením v špeciálnych triedach koncom júna 2017. Výstupom boli práce detí, ktoré sme spropagovali na nástenke ľudských práv v interiéri školy.

          Práva detí tvoria súčasť ľudských práv. Ochrana ľudských práv je dôležitá pre každého človeka, osobitne pre takého, ktorý z akýchkoľvek dôvodov potrebuje pomoc a ochranu pri ich uplatňovaní. Potreba zabezpečiť dieťaťu osobitnú starostlivosť bola zakotvená a zvýraznená v rôznych významných medzinárodných dokumentoch osobitne v najzávažnejšom dokumente na zabezpečenie ochrany práv detí v Dohovore OSN o právach dieťaťa. deti.

           

           

          Huncovce 22.6.2017                                                          Vypracovala:   Ing. Eva Demková

           

    • Kontakty

      • Základná škola, Školská 212/19, Huncovce
      • * Riaditeľka ZŠ: Mgr. Kamila Haddenová 0911 740 451, 052 456 2122 riaditel@zshuncovce.sk kamila.haddenova@zshuncovce.sk * Zástupkyňa riaditeľky pre 1. stupeň: Mgr. Milena Burdíčková 0911 462 122 zastupca@zshuncovce.sk milena.burdickova@zshuncovce.sk * Zástupkyňa riaditeľky pre 2. stupeň: Mgr. Mária Mačáková 0911 064 052 zastupca@zshuncovce.sk maria.macakova@zshuncovce.sk * Školská jedáleň 052-4369160 * Kancelária ekonómky a PaM 052-4683151
      • Školská 212/19 059 92 Huncovce Slovakia
  • Fotogaléria

      zatiaľ žiadne údaje